Vier Renault Master 3500PLUS-bakwagens voor Portena Logistiek

Vier Renault Master 3500PLUS-bakwagens voor Portena Logistiek

Portena Logistiek in Heerenveen rijdt sinds kort met vier Renault Master 3500PLUS-bakwagens van BE-Combi, als aanvulling op een vloot van ruim 150 zware trucks. “De PLUS-voertuigen combineren de beste eigenschappen van een bestelbus en een vrachtwagen”, vindt algemeen directeur Ron Kleinsmit.

Portena Logistiek biedt een volledig pakket logistieke diensten aan meer dan 1500 opdrachtgevers. De onderneming is met name actief in warehousing en transport van droge kruidenierswaren en dranken, poedervormige zuivelproducten en stukgoederen. Vooral in het stukgoederensegment verandert het verzendingsprofiel snel, merkte Ron Kleinsmit de afgelopen jaren. “Portena Logistiek is in Nederland de grootste dienstverlener in fietsenlogistiek en barbecues. Steeds vaker worden deze artikelen bij de consument thuis bezorgd. Dat betekent voor ons minder volume en meer stops op moeilijk bereikbare adressen. Onze focus ligt van oudsher op het grotere materieel, maar het werd tijd om ons te oriënteren op vervoersmiddelen die beter tot hun recht komen in dit segment: kleiner, stiller en milieuvriendelijker.”

Bijna 3000 kilo netto laadvermogen

Vorig jaar startte Portena met een pilot in samenwerking met BE-Combi. Dit bedrijf ontwikkelt op basis van lichte bedrijfswagens - geschikt voor het B- en BE-rijbewijs – transportvoertuigen die een veel hoger netto laadvermogen mogelijk maken. Eén van de door BE-Combi ontwikkelde concepten is het PLUS-systeem, dat het maximale brutogewicht van een lichte bakwagen verdubbelt van 3.500 naar 7.000 kilo. Kleinsmit: “In twee maanden bleek dat we omgerekend twee Renault Master 3500PLUS-bakwagens kunnen laten rijden voor één truck. En dat terwijl deze BE-combinaties toch bijna 3 ton netto laadvermogen bieden en we er zeven pallets in kwijt kunnen.”

Een ander belangrijk voordeel vindt Kleinsmit de grotere beschikbaarheid van chauffeurs. “De vergrijzing is een feit. Dankzij deze BE-combinaties kunnen we ook putten uit een pool van studenten en senioren die in bezit zijn van een BE-rijbewijs. Vooral deze laatste groep is voor aflevering aan huis een aanwinst. De oudere chauffeurs zijn enthousiast, netjes en ze brengen kennis en ervaring mee. Ze zijn de ambassadeurs voor onze opdrachtgevers én voor ons.”

portena_heerenveen_renault-master-3500plus-556-1.jpg
portena_heerenveen_renault-master-3500plus-556-3.jpg
portena_heerenveen_renault-master-3500plus-556-4.jpg

Flexibel en wendbaar

Kleinsmit heeft zich bij de samenstelling van de nieuwe BE-combinaties laten adviseren door Bonne Hylkema van Renault Trucks-dealer MS de Vries, die tevens de chassis leverde. “We hebben ingezet op laadvermogen, maar ook op cabine-uitrusting en rijcomfort. Je wilt toch een veilige en prettige werkplek creëren voor je chauffeurs”, vertelt Kleinsmit. “Carrosseriebouw IJntema heeft de laadbak opgebouwd, met dubbele laadvloer zodat we bijvoorbeeld fietsen twee hoog kunnen vervoeren. Door hiervoor de 3500PLUS-bakwagens in te zetten zijn we flexibeler, wendbaarder en houden we de regie over de kwaliteit die Portena eigen is.”

Lees ook

“Groot voordeel van deze configuratie is dat je er mee mag rijden met een BE-rijbewijs, waardoor het potentieel aan chauffeurs groot is.”

Ton Voorheijen, facilitair manager Leen Bakker

Lees verder
Adres

Azewijnseweg 12
4214 KC Vuren
Nederland

Onze oplossingen 3500PLUS Systeem

Volg ons
LinkedInLinkedIn YoutubeYoutube